Bagà fa una crida per protegir l'herba faiera i garantir el futur de la Fia-faia
Dimecres, 7 d’octubre de 2026
“No la cullis ara. Deixa créixer l’herba faiera fins a Sant Martí!” Aquest és el lema de la campanya que impulsen l'Ajuntament i l'Associació de la Fia-Faia que recorden que collir l'herba faiera verda, abans d'hora, posa en risc la supervivència d'aquesta planta silvestre imprescindible per a la festa.
L’Associació de la Fia- Faia i l'Ajuntament de Bagà han posat en marxa una campanya de conscienciació per recordar a la ciutadania la importància de respectar el cicle natural de l'herba faiera (cephalaria leucanta), l'element vegetal indispensable amb el qual s'elaboren les tradicionals faies, un cop s'ha assecat . La campanya consisteix en la col·locació de cartells que alerten de la necessitat de no recol·lectar aquesta planta ara sinó fer-ho per Sant Martí, a principis de novembre, un cop ja estigui madura. Hi col.labora Arada Iniciativa Social i es compta amb el finançament de la Diputació de Barcelona
Per què no s'ha de collir ara?
El consistori i les entitats vinculades a la festa insisteixen que no s'ha de collir l'herba faiera abans de quan toca. Si es cull quan la planta encara és verda:
• Les llavors no arriben a madurar completament.
• S'impedeix que la planta deixi anar les llavors de manera natural a l'entorn.
• Es redueix dràsticament la seva capacitat de regeneració, posant en dificultats la reproducció natural de l'espècie per als propers anys.
Un equilibri entre tradició i sostenibilitat
La Fia-faia, reconeguda com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO, depèn directament d'aquest element natural. Perquè la tradició pugui continuar any rere any sense esgotar els recursos del territori, és vital respectar els temps biològics de la planta.